Θάνος Φουλούλης: Ο Λαρισαίος που με τη δύναμη του μυαλού νίκησε το νόμο της βαρύτητας
Μάιος 29, 2017

Θάνος Φουλούλης: Ο Λαρισαίος που με τη δύναμη του μυαλού νίκησε το νόμο της βαρύτητας

Θάνος Φουλούλης - Mind Cube

Ο Θάνος Φουλούλης είναι ο δημιουργός του MindCube και μιλά στο Laif για το διαδραστικό παιχνίδι όπου η δύναμη του μυαλού νικά το νόμο της βαρύτητας. Το MindCube είναι όμως μια ανακάλυψη που μπορεί να φέρει επανάσταση στον τρόπο που προσσεγγίζουμε τις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Το MindCube είναι ένα διαδραστικό παιχνίδι, όπου οι παίχτες καλούνται να μετακινήσουν έναν κύβο μόνο με το μυαλό τους! Είναι μια μάχη στην οποία ο κάθε παίχτης προσπαθεί να «σπρώξει» τον κύβο προς την βάση του αντιπάλου. Οι δυο παίχτες φοράνε κατάλληλους αισθητήρες οι οποίοι καταγράφουν την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου μέσω της μεθόδου της Ηλεκτροεγκεφαλογραφίας (ElectroEncephaloGraphy - EEG). Οι αισθητήρες αυτοί διαβάζουν τα εγκεφαλικά σήματα και στη συνέχεια τα μεταδίδουν ασύρματα για ανάλυση. Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί με δυο τρόπους: είτε με βάση την αυτοσυγκέντρωση του παίχτη(Focusmode), είτε με βάση τη χαλαρότητα – ηρεμία του (Relaxmode). Σε κάθε περίπτωση νικητής του παιχνιδιού είναι ο παίχτης με την πιο ισχυρή εγκεφαλική δραστηριότητα, ο οποίος και καταφέρνει να μετακινήσει τον κύβο στη βάση του αντιπάλου.

Ο κύβος αιωρείται χρησιμοποιώντας κατάλληλο μαγνητικό πεδίο και μπορεί μετακινηθεί κατά μήκος του παιχνιδιού, από τη μια βάση μέχρι την άλλη. Φωτίζεται με τα χρώματα του κάθε παίχτη, όταν κάποιος από τους δυο κερδίζει μια κίνηση, ενώ παίρνει την ενέργεια του μέσω του φαινόμενου της μαγνητικής επαγωγής.

Το MindCube έχει τους δικούς του ήχους. 10 διαφορετικές μουσικές με διαφορετικό ύφος και ενέργεια δημιουργούν μια διαφορετική ατμόσφαιρα και συνδέονται με τις 2 διαφορετικές λειτουργίες του παιχνιδιού (αυτοσυγκέντρωση ή ηρεμία). Ταυτόχρονα η "φωνή" του MindCube τους επιβραβεύει όταν τα πάνε κάλα, αλλά και τους παροτρύνει - στρεσάρει όταν οι επιδόσεις τους είναι μέτριες!

To MindCube μπορεί να παιχτεί απο ανθρώπους οποίασδηποτε ηλικίας. Η φιλοσοφία του παιχνιδιού είναι οτι δεν χρειάζεται πολύπλοκες οδηγίες ούτε συγκεκριμένες δεξιότητες αφού η κινητήριος δύναμη ειναι η εγκεφαλική δραστηριότητα. Για το λόγο αυτό ακόμα και άτομα με προβλήματα όρασης ή κινητικές δυσκολίες θα μπορούσαν να το δοκιμάσουν.

Στο ίδιο πλαίσιο αυτο κινείται και η σχεδίαση του MindCube. Οι διάτρητες οπές που βρίσκονται πάνω στον κύβο αλλά και κατά μήκος της διαδρομής, στην οποία κινείται ο κύβος σχηματίζουν τη λέξη MindCube στη γλώσσα των τυφλών, δηλαδή στο σύστημα braille.

Ερ. Με τι ακριβώς ασχολείσαι επαγγελματικά και ποιες είναι οι σπουδές σου;

Απ. Σπούδασα Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Η/Υ στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ όπου πήρα επίσης και το μεταπτυχιακό διπλώματος ειδίκευσης με τίτλο «Προηγμένα Συστήματα Υπολογιστών και Επικοινωνιών».

Τα τελευταία 4 χρόνια ασχολούμαι με την ανάπτυξη λογισμικού υποστήριξης λήψης αποφάσεων και εξόρυξης δεδομένων για συστήματα βελτιστοποίησης εφοδιαστικής αλυσίδας και ειδικότερα με την ανάπτυξη συστημάτων πρόβλεψης ζήτησης. Έχω εργαστεί ως διδακτικό προσωπικό στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ως μηχανικός τηλεπικοινωνιών στη μελέτη και εγκατάσταση σταθμών βάσης κινητής τηλεφωνίας 3ης γενιάς (3G).

Ερ. Πόσο δύσκολο είναι για ένα νέο άνθρωπο από την επαρχία να πετύχει επαγγελματικά και επιστημονικά στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό;

Απ. Είναι δύσκολο αλλά όχι όμως ακατόρθωτο. Νομίζω οτι αν κάποιος επενδύσει σε γνώσεις ενώ παράλληλα κυνηγήσει τα όνειρά του μπορεί να φτάσει ψηλά, είτε επαγγελματικά είτε επιστημονικά. Στο εξωτερικό μπορεί να είναι πιο εύκολες οι συνθήκες παρόλα αυτά εμπιστεύομαι το ελληνικό πανεπιστήμιο και θεωρώ οτι δημιουργεί άξιους και ταλαντούχους επιστήμονες με όλα τα προσόντα που χρειάζεται μια απαιτητική αγορά εργασίας.

Ερ. Η ιδέα του Mindcube πότε και πως προέκυψε;

Απ. Η ιδέα για το παιχνίδι μου ήρθε πριν από 3 χρόνια περίπου. Ήθελα να φτιάξω ένα παιχνίδι το οποίο να μπορεί να παιχτεί απο άτομα ανεξαρτήτου ηλικίας αλλά χωρίς να αποκλείει άτομα με ειδικές ανάγκες. Να είναι απλό στη χρήση του αλλά ταυτόχρονα να βασίζεται στις νέες τεχνολογίες. Να έχει ένταση αλλά και ηρεμία, να δίνει έμπνευση αλλα και πρόκληση, να έχει δυναμική και εναλλαγές.

Ερ. Θα μπορούσες να μας εξηγήσεις εν συντομία τον τρόπο σύλληψης καιλειτουργίας του Mndcube;

Απ. Το MindCube είναι ένα παιχνίδι στο οποίο οι παίκτες καλούνται να μετακινήσουν έναν κύβο με τη δύναμη της σκέψης τους. Νικητής είναι ο παίκτης ο οποίος θα καταφέρει να «σπρώξει» τον κύβο στην βάση του αντιπάλου. Για να το επιτύχουν αυτό οι δυο παίκτες φοράνε κατάλληλους αισθητήρες οι οποίοι καταγράφουν την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου μέσω της μεθόδου της Ηλεκτροεγκεφαλογραφίας (EEG). Τα εγκεφαλικά σήματα αναλύονται σε πραγματικό χρόνο και αναδεικνύουν τον παίκτη με την πιο ισχυρή εγκεφαλική δραστηριότητα. Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί με 2 τρόπους: είτε με βάση την αυτοσυγκέντρωση του παίκτη είτε με βάση τη χαλαρότητα – ηρεμία του.

Ερ. Ποια ήταν τα στάδια δημιουργίας του;

Απ. Από την σύλληψη της αρχικής ιδέας μέχρι τελικά την κατασκευή του πρωτότυπου πέρασααπό αρκετά στάδια. Αρχικά ξεκίνησα διαβάζοντας για την Ηλεκτροεγκεφαλογραφία (EEG) αλλά και για μεθόδους ανάλυσης σχετικών σημάτων. Βοήθησε ευτυχώς και το background μου που ήταν σχετικό με επεξεργασία αναλογικών και ψηφιακών σήματων. Ξεκινώντας να πειραματίζομαι με κάποιους αισθητήρες πέρασα αρκετές ώρες μελετώντας τα δεδομένα, παρατηρώντας τις χρόνοσειρες αλλά και δοκιμάζοντας διαφορετικές τεχνικές ανάλυσης. Μάλιστα, ζήτησα από φίλους μου να... κάνουν τα «πειραματόζωα»!

Στο δεύτερο στάδιο, αφού είχα λοιπόν το «proof of concept» δηλαδή οτι η ιδέα ήταν βάσιμη αλλά και εφικτή,  ξεκίνησα να πειραματίζομαι με διαφορετικά στοιχεία όπως μικροεπεξεργαστές, μηχανικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα, υλικά κατασκευής κλπ. Τις πρώτες μέρες κατασκευής, το MindCube έμοιαζε με ένα τεράστιο παζλ με κομμάτια ασύνδετα μεταξύ τους. Μετά από αρκετές αποτυχίες βρέθηκε τελικά η χρυσή τομή και το MindCube έγινε πραγματικότητα!

Ερ. Τι πιθανές εφαρμογές μπορεί να έχει ο μηχανισμός λειτουργίας του παιχνιδιού σε διάφορους τομείς της καθημερινότητας αλλά και της οικονομίας(βιοτεχνία, βιομηχανία, κ.α.);     

Απ. Η βασική αρχή λειτουργίας του παιχνιδιού που αφορά στην ανάλυση της ηλεκτρικής δραστηριότητας του εγκεφάλουκαι την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων θα μπορούσε να έχει εφαρμογή σε πολλούς τομείς: από το χειρισμό συσκευών και μηχανημάτων, την υποβοήθηση ασθενών με κινητικά ή άλλα προβλήματα μέχρι και στην διευκόλυνση της πλοήγηση μας στο διαδίκτυο ή σε εφαρμογές στην τέχνη και ψυχαγωγία.

Ερ. Ποιοι και πώς σε βοήθησαν στη δημιουργία του MindCube;

Απ. Ένα από τα πιο σημαντικά στάδια κατά τη δημιουργία του MindCubeαφορά τη μορφή και το σχεδιασμό του ίδιου του παιχνιδιού αλλά και του λογότυπου.  Με το κομμάτι αυτό ασχολήθηκε η Αρχιτέκτων Μηχανικός Μαρία Κανέτσου και η δουλειά της υπήρξε καθοριστική για το τελικό αποτέλεσμα. Πέρα απο τη δημιουργία των απαραίτητων κατασκευστικών σχεδίων κατάφερε να συνδιάσει αρμονικά όλα τα γραφιστικά στοιχεία του παιχνιδιού όπως τα μοτίβα με τη γλώσσα Braille, τις βάσεις των παιχτών, το λογότυπο κλπ.

Δε ξεχνάω φυσικά και τη συμβολή άλλων φίλων μου, όπως του Γιώργου Δρόσου και της Ελένης Μαρίνου που βοήθησαν στα γυρίσματα και στην επεξεργασία του teaservideo.

Ερ. Ποιο είναι το μεγαλύτερο όνειρό σου για το MindCube και πως θα ήθελες να εξελιχθεί;

Απ. Θα ήθελα πολύ να δω το MindCube να φτάσει στη τελική του μορφή και να είναι ένα μέσο ψυχαγωγίας για όλους, ακόμα και για άτομα με ειδικές ανάγκες που ίσως να έχουν περιορισμένες επιλογές.

Ερ. Δουλεύεις κάποια άλλη ιδέα αυτό τον καιρό ή έστω σκέφτεσαι κάτι αντίστοιχο για το μέλλον.

Απ. Έχω ήδη σκεφτεί διάφορες παραλλαγές – βελτιώσεις του παιχνιδιού. Κάποιες από αυτές έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και θα ήθελα σύντομα να τις υλοποιήσω.

Ερ. Τι εντυπώσεις και σχόλια αποκόμισες κατά την παρουσίαση του MindCube στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;

Απ. Η εμπειρία απο την παρουσίαση του παιχνιδιού στα MakerFaire της Βιέννης και της Αθήνας αλλά και γενικότερα στα media ήταν παραπάνω από θετική. Μας ενθουσίασε η όρεξη του κόσμου και ειδικότερα των νέων παιδιών να δοκιμάσουν τη δύναμη της σκέψης τους παίζοντας και κοντράροντας φίλους και γονείς. Ήταν μια φοβερή εμπειρία που μας γέμισε χαρά και μας έδωσε ώθηση να συνεχίσουμε.

Ερ. Θα μπορούσε το συγκριμένο project να έχει μέλλον στην Ελλάδα της κρίσης;

Απ. Ακόμα και σε μια περίοδο κρίσης δε πρέπει να καταθέτουμε τα όπλα, θα πρέπει να ξεπερναμε τα εμπόδια και να συνεχίζουμε να δημιουργούμε.

Ερ. Τι θα μπορούσες να πεις σε ένα νέο άνθρωπο που έχει μια καλή ιδέα αλλά αποθαρρύνεται από το ασθενές οικονομικό περιβάλλον της χώρας;

Απ. Μπορεί οι συνθήκες να είναι δύσκολες, όμως παρόλα αυτά νομίζω ότι η κινητηρία δύναμη είναι η πίστη στις ιδέες μας ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της χώρας. Αποτυχίες και κακές στιγμές σίγουρα θα υπάρξουν. Είναι όμως αυτές που θα μας δώσουν πολύτιμες εμπειρίες για να συνεχίσουμε.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

Η ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ

Αφήστε μια απάντηση

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΣΕ ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ