Αλεξάνδρα Μάντζαρη: Η Λαρισαία εικαστικός που εντυπωσιάζει και καθηλώνει με τα έργα της
Ιούνιος 13, 2017

Αλεξάνδρα Μάντζαρη: Η Λαρισαία εικαστικός που εντυπωσιάζει και καθηλώνει με τα έργα της

Αλεξάνδρα Μάντζαρη

Αποτελεί πραγματικά ευλογία να συζητάς με νεόυς και αξιόλογους καλλιτέχνες. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για την Αλεξάνδρα Μάντζαρη, ένα πλάσμα ιδιαίτερο, ταλαντούχο, γοητευτικό, με άποψη και προσωπικότητα. Η Αλεξάνδρα μιλάει στο Laif για την τέχνη της και όχι μόνο...! Γνωρίστε την ακόμα καλύτερα μέσα από την συνέντευξη που μας παραχώρησε τόσο απλόχερα.

Ερ. Ποιες είναι οι σπουδές σου και με τι άλλο έχεις ασχοληθεί κατά καιρούς;

Απ. Έχω σπουδάσει Τεχνολογία Γραφικών Τεχνών στο ΤΕΙ Αθηνών και Web Design στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Δούλεψα ως γραφίστρια
σε εταιρίες γραφικών τεχνών και τυπογραφεία στην Αθήνα. Τα τελευταία τρία χρόνια εδώ στην Λάρισα, ασχολήθηκα και με την διδασκαλία ελευθέρου σχεδίου. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο δουλεύω ως Freelancer και διδάσκω γραφιστική στο 1ο ΔΙΕΚ Λάρισας.

Ερ. Πότε και πως συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης; Θα συνιστούσες σε ένα νέο άνθρωπο να ασχοληθεί με την τέχνη;
Απ. Από πολύ μικρή ηλικία θυμάμαι τον εαυτό μου να ασχολείται με τη ζωγραφική, ίσως έπαιξαν ρόλο και οι οικογενειακές επιρροές που είχα στον τομέα αυτό. Όταν σταδιακά η αγάπη μου και η ανάγκη μου να ζωγραφίζω μεγάλωνε, συνειδητοποίησα πως θέλω να ασχοληθώ πολύ πιο σοβαρά με αυτό. Είναι κάτι που, αν του δώσεις χώρο, εξελίσσεται σχεδόν μόνο του, σε καθοδηγεί. Γενικά θεωρώ πως οι τέχνες θα έπρεπε να αποτελούν σημείο αναφοράς στο πεδίο των γνώσεων για όλους μας, σίγουρα δεν μπορούν όλοι να ασχοληθούν με αυτό και δε θέλουν. Θα παρότρυνα σαφώς έναν νέο άνθρωπο να ασχοληθεί, αν και εφόσον η επιθυμία και η ανάγκη του είναι πραγματική.

Ερ. Θα θέλαμε να μας αναφέρεις που κινείσαι θεματογραφικά και ποια υλικά χρησιμοποιείς.
Απ. Στα θέματά μου πρωταγωνιστεί ο άνθρωπος. Μου αρέσει να παρατηρώ και να αναλύω τις εκφράσεις και κινήσεις των προσώπων του και τελικά να δημιουργώ πορτραίτα, φανταστικά και μη, με έναν πιο εξπρεσιονιστικό τρόπο. Η κίνηση και η αποδόμηση είναι τα στοιχεία που κυριαρχούν σε έναν αρκετά μεγάλο αριθμό έργων. Τα υλικά που χρησιμοποιώ είναι κάρβουνο, ακρυλικά και μελάνια είτε σε χαρτιά είτε σε μουσαμάδες. Ωστόσο τον τελευταίο καιρό δουλεύω παράλληλα δυο σειρές έργων με άλλη θεματογραφία χρησιμοποιώντας λάδια σε μουσαμά.


Ερ. Η καλλιτεχνική δραστηριοποίηση συνιστά επάγγελμα;
Απ. Οποιοσδήποτε έχει την δυνατότητα να κάνει το χόμπι του επάγγελμα μπορεί να θεωρηθεί προτέρημα. Προσωπικά πιστεύω πως ο κλάδος των εικαστικών τεχνών δεν βρίσκει με ευκολία στερέωμα στη χώρα μας για ευνόητους λόγους, πόσο μάλλον όταν καταλήγει από επιλογή να γίνεται επάγγελμα. Όταν κάτι παίρνει τον χρόνο του, είτε αυτό αφορά στη σκληρή δουλειά είτε στην υλοποίηση στόχων, τότε μπορεί να οδηγηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.

Ερ. Ποιες είναι οι πηγές της έμπνευσης σου;
Απ. Τα πάντα μπορούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης. Πρώτο και κύριο είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Οι συμπεριφορές του, εσωτερικές και μη, οι εκφράσεις του, οι κινήσεις του σώματός του που προδίδουν συναισθηματικές εναλλαγές. Το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινείται, άψυχο ή όχι. Οποιοδήποτε ερέθισμα μου προκαλεί το ενδιαφέρον αποτυπώνεται σε ένα κομμάτι χαρτί ή μουσαμά.

Ερ. Υπάρχει η έννοια της ρουτίνας στη δουλεία ενός καλλιτέχνη;
Απ. Σίγουρα. Ειδικά όταν δουλεύεις για μεγάλο χρονικό διάστημα μια σειρά έργων. Και σίγουρα δεν μπορείς να έχεις πάντα την έμπνευση και την ίδια διάθεση για κάτι, από το ξεκίνημά του μέχρι την ολοκλήρωσή του. Θεωρώ απαραίτητη την παύση γιατί σίγουρα αποδίδεις καλύτερα.

Ερ. Φαντάζεσαι τον εαυτό σου να κάνει κάτι άλλο εκτός από αυτό που κάνεις;
Απ. Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές και η απάντηση είναι η ίδια. Όχι. Πολλές φορές στην πορεία διαπιστώνεις πως προορίζεσαι για κάτι συγκεκριμένο είτε γιατί οι συγκυρίες το επιτρέπουν είτε γιατί αξιοποιείς με κάθε τρόπο τις δυνατότητές σου. Αν δεν υπήρχε η ζωγραφική στη ζωή μου θα είχα ασχοληθεί επαγγελματικά με τον χορό ( αλλά και αυτό είναι μια μορφή τέχνης).

Ερ. Η ζωή ενός καλλιτέχνη μπορεί να συνδυαστεί με μια νορμάλ προσωπική και οικογενειακή ζωή;
Απ. Η αλήθεια είναι πως, για πολλούς, αυτά τα δυο δύσκολα συνάδουν, για τον λόγο ότι ένας καλλιτέχνης θέλει πάντα τον χρόνο και τον χώρο του και αυτά τα δυο μπορεί να είναι τόσο περιορισμένα, ώστε να μην χωράνε άλλου είδους υποχρεώσεις. Σίγουρα υπάρχει μια μορφή δυσκολίας αλλά δεν θεωρώ ακατόρθωτο τον συνδυασμό. Όλα είναι θέμα σωστής διαχείρισης.

Ερ. Έχεις κάποια πρότυπα στον τομέα της τέχνης, κάποιους καλλιτέχνες στους οποίους θα ήθελες να μοιάσεις;
Απ. Θαυμάζω σε μεγάλο βαθμό τα έργα τόσο παλιών, όσο και σύγχρονων καλλιτεχνών στον τομέα της ζωγραφικής και της φωτογραφίας. Μου αρέσει ο γερμανικός εξπρεσιονισμός και θαυμάζω την τέχνη του Egon Schiele και του Vasili Kandinski, των φωτογράφων Bresson και Brassai. Επίσης με γοητεύει η εξαιρετική αισθητική των εικόνων του Andrei Tarkovsky.

Ερ. Θα έβλεπες τον εαυτό σου να δραστηριοποιείται σε κάποια άλλη μορφή τέχνης ή να συνεργάζεται με άλλου είδους καλλιτέχνες προκειμένου να παραχθεί ένα είδος πολυτεχνικού έργου;

Απ. Ο χορός και η μουσική είναι δυο μορφές τέχνης που πάντα θα επηρεάζουν άμεσα και έμμεσα την δουλειά μου. Θεωρώ πως έχουν άμεση αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Τα δανεικά στοιχεία της κίνησης μέσα από τον χορό, όπως και το αίσθημα της ελευθερίας που μου προκαλεί το άκουσμα μιας μουσικής, με παρακινούν στο να δημιουργώ με μεγαλύτερη ευκολία. Ναι, πιστεύω πως θα είχε ενδιαφέρον η συνεργασία μου με ανθρώπους από τον χώρο της μουσικής και του χορού.

Ερ. Πιστεύεις ότι η Λάρισα είναι πόλη  που μπορεί να παράγει σημαντικό πολιτιστικό έργο και να δώσει ευκαιρίες σε νέους καλλιτέχνες να αναδειχθούν;
Απ. Η Λάρισα είναι μια πόλη όπου θα μπορούσε να υποστηρίξει σε μεγαλύτερο βαθμό πολιτιστικές δράσεις και να παράγει σημαντικό πολιτιστικό έργο αντάξιο της ιστορίας της. Ωστόσο θεωρώ πως η επίτευξη ενός έργου προϋποθέτει σωστή ενημέρωση και δημιουργία κατάλληλων συνθηκών με σκοπό την ανάδειξη νέων καλλιτεχνών στη πόλη, κάτι που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε αδράνεια (όσον αφορά στον τομέα των εικαστικών τεχνών).

Ερ. Μιας που μιλάμε για την πόλη μας, τι πιστεύεις ότι πρέπει να αλλάξει προκειμένου να αποκτήσει μια σύγχρονη πολιτιστική ταυτότητα;
Απ. Θα μπορούσε να επικεντρωθεί περισσότερο σε εικαστικές δράσεις, προκειμένου να αναδείξει ανερχόμενους και μη καλλιτέχνες. Ίσως να δημιουργούσε επιπλέον ειδικούς χώρους όπου θα φιλοξενούσε διάφορα καλλιτεχνικά project. Νομίζω πως τέτοιοι χώροι είναι ελάχιστοι.

Ερ. Σε τι κοινό πιστεύεις ότι απευθύνεται η δουλειά σου; Αν δεν ήσουν εικαστικός  πιστεύεις ότι θα ήθελες ένα έργο σου για το σπίτι σου;
Απ. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο κοινό. Απευθύνεται σε όσους γίνονται θεατές και δέκτες, δηλαδή σε όλους. Δεν θέλω να πιστεύω πως υπάρχει άνθρωπος που είναι απαθής στις τέχνες. Για το αν θα είχα έργο στο σπίτι μου; Νομίζω πως ναι, αν και είναι διαφορετικά τα κριτήρια επιλογής όταν είσαι απλά θεατής. Η αλήθεια είναι πως σχεδόν πάντα θαύμαζα τις δουλειές των άλλων πολύ περισσότερο από τις δικιές μου.

Ερ. Θα έκανες ποτέ εμπορική τέχνη για βιοποριστικούς λόγους;
Απ. Τι σημαίνει εμπορική τέχνη; Δεν θα μπορούσα να κάνω τέχνη για την τέχνη, θα έχανε την αξία του. Άλλωστε ό,τι αποτυπώνω ζωγραφικά, υποδηλώνει μια εσωτερική δική μου επιθυμία και ανάγκη που ανεξάρτητα των συνθηκών, θα εξακολουθούσε να υφίσταται. Αν και εφόσον η δουλειά μου αναγνωρίζεται και μου επιφέρει χρηματικές απολαβές τότε σίγουρα με ικανοποιεί.

Ερ. Υπάρχει κάποιος στόχος πάνω  στην δουλειά σου που δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμα;
Απ. Πιστεύω πως η εξέλιξή μου καθορίζει τους στόχους που θέτω και όχι το αντίστροφο. Ό,τι έχει επιτευχθεί μέχρι στιγμής είναι απόρροια μιας συνεχούς δουλειάς. Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι; Θα εξαρτηθούν από την εξέλιξή μου. Δύσκολο να απαντήσω.

Ερ. Πιστεύεις ότι η καθημερινότητα ενός εκπαιδευτικού, η διδασκαλία του σε σχολεία κ.λ.π. μπορεί να επηρεάσει αισθητά το προσωπικό του έργο;

Απ. Η καλύτερη σπουδή για μένα είναι η παρατήρηση. Από τη στιγμή που έχεις το προνόμιο να βλέπεις καθημερινά τις διαφορετικές δουλειές των μαθητών σου , αντιλαμβάνεσαι σε διάστημα χρόνου το τί μπορεί να σου προσφέρει αυτή η διαφορετική αντίληψη του καθενός. Δεν αρκεί να δίνεις μόνο, αλλά και να παίρνεις, οπότε σαφώς και πιστεύω πως επηρεάζεσαι, έστω και υποσυνείδητα.

Ερ. Τι να περιμένουμε καλλιτεχνικά στο άμεσο μέλλον από την Αλεξάνδρα Μάντζαρη;

Απ. Πολλή δουλειά και το ενδιαφέρον να αυξάνεται διαρκώς για καινούρια πράγματα.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

Η ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ

Αφήστε μια απάντηση

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΣΕ ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ